Jak wzmocnić odporność dziecka?

paź 8, 2021 | Bez kategorii, Slajder | 0 komentarzy

Czy wiesz, że układ odpornościowy dziecka rozwija się do 12 roku życia? Jeżeli Twojemu maluchowi zdarza się chorować, co jakiś zaś, to nie musisz się tym przejmować. Lekkie przeziębienia czy infekcje są normalne – w końcu organizm musi nauczyć się reagować. Czy da się jakoś uchronić mały organizm przed kłopotami zdrowotnymi? Sprawdź, jak wzmocnić odporność dziecka w naturalny sposób.

Niemowlę leżące w pościeli w granatowej bluzie z misiem.
  • Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka

Boisz się, że Twoje dziecko zbyt często choruje? Spokojnie – w ciągu pierwszy 12 lat życia układ immunologiczny dopiero uczy się, jak reagować na docierające z wielu stron bakterie oraz wirusy. To normalne, że Twój maluch nie będzie od razu okazem zdrowia.

Wskazówka:

Dzieci spędzające czas w żłobku oraz przedszkolu mogą chorować ok. 6-8 razy w ciągu roku. Jeśli infekcja nie trwa dłużej niż 1-2 tygodnie, nie musisz się niczym martwić. Z czasem odporność Twojego dziecka wzrośnie.

Na działanie układu immunologicznego wpływa wiele czynników, dlatego warto wiedzieć, jak wzmocnić odporność dziecka. Nie musisz jednak sięgać po lekarstwa albo suplementy diety. Wystarczy, że poznasz naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka. Zmiana nawyków sprawi, że samopoczucie Twojej pociechy na pewno się poprawi. Pamiętaj, że to Ty jesteś jego autorytetem i wzorem do naśladowania – postaraj się więc działać według takich samych zasadach.

  • Aktywny tryb życia – sport to zdrowie!

Spędzacie dużo czasu przed telewizorem i oglądacie wspólnie bajki? Brak aktywności to jeden z powodów spadku odporności. Organizm jest przyzwyczajony do stałych temperatur, przez co dziecko jest silniej narażone na przeziębienie albo silniejsze infekcje. W trakcie ruchu wzmacniają się mięśnie oraz kości, dzięki czemu maluch ma więcej siły do zabawy. Aktywność fizyczna pozytywnie oddziałuje także na pracę serca oraz wydolność układu oddechowego.

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Często wstawajcie z kanapy i poświęćcie, chociaż godzinę dziennie na spacer. Marsz możecie również zastąpić wizytą na placu zabaw albo przejażdżką rowerową.

Zabawa w pobliskim parku to nie tylko naturalny sposób na wzmocnienie organizmu dziecka, ale również socjalizację z rówieśnikami. Pamiętaj jednak, aby na takie eskapady wybierać bluzki dla chłopców oraz T-shirty dla dziewczynek z przewiewnego materiału. Skóra nie będzie się wtedy nadmiernie pocić, a maluch nie odczuje dyskomfortu w trakcie zabawy. W ten sposób zapobiegniesz również skutkom przegrzania dziecka.

  • Sen a naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka

Na działanie układu odpornościowego wpływa również ilość, a także jakość snu. Przemęczenie oraz niewyspanie się może spowodować osłabienie organizmu. W ten sposób Twoja pociecha staje się bardziej podatna na zarówno choroby bakteryjne, jak i wirusowe. Jak wzmocnić odporność dziecka?

  • Maluchy do 12 miesiąca życia powinny spać nawet do 16 godzin dziennie.
  • Między 1 a 3 roku życia ilość snu skraca się do maksymalnie 12-14 godzin.
  • Przedszkolaki oraz uczniowie podstawówki natomiast potrzebują 10-12 godzin na pełną regenerację.

Pamiętajcie również, aby przed położeniem się spać, zrezygnować z oglądania bajek – takie aktywności dekoncentrują i sprawią, że dziecka potrzebuje więcej czasu na wyciszenie się.

  • Jak wzmocnić odporność dziecka? Pamiętajcie o zbilansowanych posiłkach!

Bogata w witaminy i wartości odżywcze dieta to kluczowa odpowiedź na pytanie, jak wzmocnić odporność dziecka. Oczywiście przesada nie jest wskazana – Twoje dziecko nie musi wyłącznie jeść warzyw i owoców, a po cukier sięgać wyłącznie od święta. Jeśli podejdziecie do tematu zbyt restrykcyjnie, każdy posiłek stanie się dla malucha czymś nieprzyjemnym. Dania powinny być przede wszystkim urozmaicone. Niezbędne jest białko np. w formie mięsa, nabiał, zboża, orzechy czy ryby. Najważniejsze są witaminy A, C, D, E oraz żelazo, cynk, potas i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu dziecka dietą:

  • jedzenie miodu,
  • spożywanie malin,
  • dodawanie czosnku i imbiru do posiłków.

Istotna jest również regularność posiłków i zachowanie konsekwencji. Oczywiście jeden dzień zmiany nawyków, nie wpłynie negatywnie na zdrowie dziecka.

  • Ubieranie dziecka – nie za zimno, nie za gorąco

Maluch nie podpowie Ci, czy nie jest mu zbyt zimno albo za gorąco. Co można uznać za naturalny sposób na wzmocnienie organizmu dziecka? Ubieranie malca na tak zwaną cebulkę! Dzięki temu w każdej chwili można zdjąć sweterek albo bluzę, gdy będzie taka potrzeba. Najwięcej ciepła ucieka przez głowę oraz stopy, dlatego naturalnym sposobem na wzmocnienie organizmu dziecka jest dobranie czapki oraz butów, które nie przemokną nawet podczas ulewnego deszczu.

Wskazówka:

Chcesz sprawdzić, czy Twojemu dziecku nie jest zbyt zimno albo za gorąco? Zapomnij o dotykaniu czoła albo rączek. Tylko temperatura karku pozwoli Ci podjąć odpowiednią decyzję.

  • Zadbaj o atmosferę w mieszkaniu

Naturalnym sposobem na wzmocnienie organizmu dziecka jest hartowanie. Dlatego nie warto utrzymywać wysokiej temperatury w domu. Najlepiej wietrzyć pomieszczenia, aby ciało mogło się przyzwyczaić do zmian oraz dostosować reakcję. Dzięki temu jesienne przeziębienia przestaną być dla Was aż zaskakujące. Pomocne będzie również nawilżanie powietrza – zbyt suche może powodować wysuszenie śluzówki, co potrafi narazić malca a infekcję dróg oddechowych.

  • Unikajcie stresowych sytuacji

Rozłąka może wywołać duży stres u dziecka. Dotyczy to przede wszystkim przedszkolnych oraz szkolnych początków. Niepokój również silnie oddziałuje na układ immunologiczny. Brak stabilności może sprawić, że maluch będzie częściej chorować.

Ciekawostka:

Nadmierna produkcja kortyzolu podczas stresujących momentów oraz chwil rozłąki może wywołać znaczne obniżenie się odporności.

 

Postarajcie się wspólnie przygotować do wszelkich zmian, aby nic nie następowało zbyt gwałtownie.

Ubieranie dziecka, czyli jak wzmocnić jego odporność

Dieta i aktywność fizyczna to jedne z naturalnych sposobów na wzmocnienie organizmu dziecka. Chociaż z pozoru proste, dla niektórych wciąż problematyczne jest prawidłowe ubieranie dziecka. Zanim maluch pójdzie do przedszkola albo szkoły łatwiej kontrolować sytuację, ale co gdy przez kilka godzin rodzic jest poza zasięgiem? Warto to dobrze przemyśleć i zaplanować. Do plecaka najlepiej zapakować ciepła bluzę jesienią i zimą albo cienki sweterek, gdy temperatura wzrasta. Góra zawsze powinna przepuszczać powietrze, więc wybieraj naturalnej materiały takie, jak bawełna. Podczas aktywności fizycznych wygodne będą spodnie i legginsy dla dziewczynek. W przypadku chłopców krótkie spodnie na pewno zdadzą egzamin w czasie słonecznych dni. Jeśli boisz się gwałtownej zmiany pogody, przygotuj dodatkowy strój na zmianę – dzięki temu będziesz spokojniejsza.

  • Skutki przegrzania dziecka

Reakcja organizmu może być różna w zależności od stopnia przegrzania oraz wieku dziecka. Nie jest to z pewnością zdrowe, tym bardziej że ciało dopiero uczy się prawidłowego reagowania na otaczającą rzeczywistość.

 

Najczęstsze skutki przegrzania dziecka:

  • udar cieplny,
  • odwodnienie organizmu,
  • osłabienie odporności
  • wymioty i biegunka,
  • kłopoty z oddychaniem,
  • wysuszenie skóry,
  • utrata przytomności.

Skutki przegrzania dziecka zagrażają znacznie nie tylko zdrowiu, ale również życiu malucha. Dlatego nie warto tego bagatelizować. Odpowiednie ubieranie dziecka to podstawa, która uchroni Was przed ciężkimi chwilami i niepokojem.