Poradnie psychologiczno-pedagogiczne – kiedy skorzystać, jak wygląda wizyta – Przewodnik dla rodziców
Dlaczego warto udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, jak przygotować się do pierwszej wizyty i czego możemy oczekiwać po diagnozie dziecka. Sprawdź!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym są poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- Dla kogo są poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- Jaką pomoc można uzyskać w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- Jak wygląda wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Czy rodzice również mogą skorzystać z poradni – zajęcia dla rodziców
Czym są poradnie psychologiczno-pedagogiczne
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne to placówki, które pomagają rodzicom oraz szkołom i przedszkolom sprawdzić prawidłowość rozwoju dzieci oraz pomóc w przypadku problemów.
Pierwszy kontakt rodzica z poradnią odbywa się zazwyczaj na prośbę szkoły lub przedszkola, gdy dziecko ma np. trudności w nauce lub w funkcjonowaniu w klasie, jednak sama wizyta w poradni odbywa się zawsze na wniosek rodziców.
Sami rodzice również mogą zwrócić się bezpośrednio do poradni w celu przeprowadzenia diagnozy lub w wyniku zalecenia lekarza, np. w przypadku podejrzenia o różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, zespół Aspergera u dziecka czy ADHD.
Grono specjalistów z poradni: psychologów, pedagogów i terapeutów podczas kilku wizyt pomoże rodzicom w rozpoznaniu problemu oraz skieruje na dalsze badania, terapię lub zajęcia zarówno dla maluchów jak i rodziców.
Dla kogo są poradnie psychologiczno-pedagogiczne
Poradnie pomagają zarówno najmłodszym dzieciom jak i nastolatkom. Są ponadto wsparciem dla rodziców oraz szkół i przedszkoli.
O tym do jakiej poradni psychologiczno-pedagogicznej powinni udać się z dzieckiem rodzice, decyduje lokalizacja szkoły lub przedszkola, do której uczęszcza dziecko.
Wizyta w poradni jest dobrowolna i bezpłatna a po badaniach zostaje wydana opinia lub orzeczenie oraz wskazania co do dalszego postępowania z dzieckiem.
Najczęstsze przyczyny wizyty w poradni to:
- dysleksja
- dysortografia
- dyskalkulia
- zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD)
- zaburzenia ze spektrum autyzmu
- niepełnosprawność intelektualna
Jeśli rodzic nie jest jeszcze na etapie rozpoznania problemu dziecka powinien zgłosić się do poradni w przypadku występujących u dziecka problemów takich jak:
- opóźniony rozwój mowy
- znaczne trudności w nauce
- nadruchliwość
- trudności społeczne
- wolniejszy od rówieśników ogólny rozwój
Jak wygląda wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Do poradni PPP nie wymagane jest skierowanie lekarskie a zapisy odbywają się na pisemny wniosek rodziców.
Przed pierwszą wizytą w poradni, należy dowiedzieć się telefonicznie lub ze strony poradni jakie przynieść dokumenty. Pierwsza wizyta odbywa się zazwyczaj bez udziału dziecka i jest rozmową rodzica z psychologiem lub pedagogiem na temat problemu, z którym zmaga się dziecko.
Kolejnym etapem jest wizyta podczas której dziecko wykonuje zadania i testy pedagogiczno-psychologiczne mające określić jego potencjał i deficyty.
Ostatnim etapem jest ponowne spotkanie psychologa z rodzicami i omówienie wyników oraz zaproponowanie dalszych działań, np. terapii. Na pisemny wniosek rodziców wydana zostaje również opinia lub informacja o przeprowadzonej diagnozie, która również na wniosek rodzica może zostać przesłana do szkoły dziecka.
Czym kończy się wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Po odbyciu w poradni wymaganych badań, testów i rozmów rodzice mogą otrzymać:
- diagnozę dziecka
- opinię i orzeczenie dotyczące kształcenia i wychowania dziecka
- zalecenia dotyczące opieki i pomocy w kształceniu dziecka w szkole i w domu, np. ćwiczenia ręki, mowy, czytania itp.
- zalecenia uczestniczenia w wybranych kursach dla dzieci oraz rodziców
- zalecenia do przeprowadzenia dalszej diagnozy lub leczenia, np. psychiatrycznej
“Celem diagnozowania dziecka jest przede wszystkim określenie jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, wyjaśnienie mechanizmów jego funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu. Diagnoza potrzeb dziecka pozwala na wskazanie kierunków działań w zakresie kształcenia i wychowania dziecka oraz wspomagania jego rozwoju.” – Ministerstwo Edukacji Narodowej
Jaką pomoc można uzyskać w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Zakres pomocy uzyskanej w poradni jest bardzo duży.
Nieoceniona jest przede wszystkim diagnoza, która wskazuje rodzicom kierunek dalszych działań i jest wyjaśnieniem często wielomiesięcznych a nawet wieloletnich problemów z dzieckiem.
Poza diagnozą poradnie wspomagają rodziny również poprzez:
- zajęcia terapeutyczne dla dzieci, np. logopedyczne, zajęcia dla dzieci nadpobudliwych, terapia ręki itp.
- terapia młodzieży
- terapia rodzinna i mediacje, np. wsparcie w przypadku rozwodu rodziców
- grupy wsparcia
- interwencja kryzysowa
- warsztaty dla rodziców
- porady i konsultacje
Czy rodzice również mogą skorzystać z poradni – zajęcia dla rodziców
W przypadku problemów wychowawczych rodzice często zachęcani są do uczestniczenia w serii warsztatów dla rodziców. Praca w grupie z serdecznymi terapeutami i rodzicami z podobnymi problemami pomaga zidentyfikować wiele problemów codziennego życia i wspólnie odnaleźć na nie odpowiedzi, a przede wszystkim zrozumieć lepiej swoje dziecko i stać się lepszym rodzicem.